Een van de redenen waarom je voor WordPress hebt gekozen als het CMS van je website kan zijn dat je hebt gelezen dat het standaard SEO-vriendelijk is. Je hoeft eigenlijk alleen maar naar WordPress' eigen lijst met 'krachtige functies' op hun startpagina te kijken om te zien dat ze er trots op zijn dat het platform SEO-vriendelijk is:
Maar dat betekent niet dat het simpelweg lanceren van een WordPress-website voldoende is om bovenaan in de zoekmachines te komen. Je moet nog steeds de juiste SEO-tactieken begrijpen om te gebruiken en hoe je deze moet implementeren, maar het goede nieuws is dat WordPress dit gemakkelijk maakt en het voor beginners gemakkelijker maakt om hun verkeer van Google te laten groeien.
1. Schakel SEO-vriendelijke permalinks in
WordPress geeft je een aantal verschillende opties voor hoe URL's zijn gestructureerd, en je moet ervoor zorgen dat je de meest SEO-vriendelijke optie gebruikt.
Standaard gebruikt WordPress URL's zoals deze:https://domain.com/?p=123. Deze URL's zijn niet zoekmachine-vriendelijk en er is absoluut geen manier om te beginnen met het identificeren van waar de pagina over gaat alleen aan de hand van de URL.
Gelukkig kun je een aangepaste URL-structuur kiezen via: Instellingen > Permalinks
Voor de meeste sites wil je 'Berichtnaam' kiezen voor je permalinks.
2. Verifieer uw site met Google Search Console en dien uw XML-sitemap in
Als u dit nog niet eerder heeft gedaan, moet u uw site verifiëren met Google Search Console. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, kun je leren hoe je dit kunt doen in onze definitieve gids voor Google Search Console.
Volg de vermelde verificatiestappen en kies de 'HTML-tag'-methode. Ga vanaf daar naar de Yoast-plug-in: SEO > Algemeen > Webmasterhulpprogramma's.
Voer vervolgens de inhoud van de HTML-tag in het vak 'Google-verificatiecode' in:
3. Voer trefwoordonderzoek uit
Zonder trefwoordonderzoek weet u niet voor welke zoektermen u de inhoud van uw site moet optimaliseren. In feite zou trefwoordonderzoek aan het begin van elk SEO-project moeten staan en moeten worden gebruikt om uw site-inhoud en on-page optimalisatie te plannen.
U kunt het hulpprogramma Google Trefwoordenoverzicht gebruiken om de zoekwoorden te identificeren die u moet gebruiken en waarvoor u moet optimaliseren.
4. Stel aangepaste URL's in voor pagina's en berichten
WordPress gebruikt standaard de titel van uw pagina om de URL te maken, wat betekent dat deze lang kunnen worden en soms worden afgekapt op de SERP's.
Laten we zeggen dat je een stuk inhoud hebt gelanceerd met de titel 'De beste hondenbedden om te kopen in 2020.' Afhankelijk van hoe je je permalinks instelt, krijg je waarschijnlijk een URL van https://domain.com/ de-beste-hondenbedden-te-kopen-in-2020.
5. Gebruik geoptimaliseerde paginakoppen
Naast het maken van de standaard-URL van uw pagina, definieert de paginatitel ook uw H1-kop. Niet bekend met wat dit is?
De H1-kop van een pagina is bedoeld als een manier om zowel gebruikers als zoekmachines context te geven over waar uw pagina over gaat. Zie het hetzelfde als de titel van een boek.
Best practices vereisen meestal het gebruik van één H1-kop (de titel van de pagina), maar u moet ook H2-H6-koppen gebruiken; ze geven geen structuur aan uw inhoud, ook niet om de tekst op te splitsen en leesbaarder te maken.
Als uw H1 de titel van het boek is, zijn de H2's hoofdstukken, met daaropvolgende tags als subkoppen. Paginakoppen zijn een geweldige plek om het belangrijkste zoekwoord en varianten van uw pagina op te nemen, maar overdrijf dit niet en forceer nooit het opnemen van een zoekwoord ergens waar het van nature niet past.
U kunt H2 - H6-tags aan uw inhoud toevoegen door op een blok te klikken, de stijl als 'kop' te selecteren en het type te kiezen:
Veel plezier met optimaliseren
Het valt niet te ontkennen dat WordPress een van de meest SEO-vriendelijke CMS is die er is, en dat is een van de redenen waarom het zo populair is. Het is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar het is ook gemakkelijk om een hele reeks SEO-tactieken te implementeren met slechts een klein aantal fantastische plug-ins.
Als je WordPress draait, heb je een goede keuze gemaakt. Door de bovenstaande stappen te volgen, plaatst u uzelf in een uitstekende positie om uw concurrenten te overtreffen.